مهدی عظیمی میرآبادی

سایت شخصی

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین

مهدی عظیمی میرآبادی

سایت شخصی

مهدی عظیمی میرآبادی

بسم الله الرحمن الرحیم(1)
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (2)
الرَّحْمـنِ الرَّحِیمِ (3)
مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (4)
إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ (5)
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ (6)
صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ (7)

آخرین نظرات
راست و دروغ رسانه ها

تندیس بلورین جشنواره فیلم فجر

پر واضح است که جشنواره فیلم فجر باید بر اساس قانون برگزار شود و دیدگاه های باندی و جناحی مدیران نباید در آن دخیل باشد با این حال متأسفانه همه ساله شاهد آن هستیم دبیران جشنواره بر اساس سلایق و دیدگاه های جناحی و سیاسی مدیران بالادستی خود مبادرت به تغییراتی در روند برگزاری جشنواره می کنند.

ایراد در کجاست؟ جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور نیاز جدی به بازنگری اساسی در سیاست های خود دارد؛ سال های درازی است که این مهم احساس می شود جشنواره فیلم فجر از اهداف اصلی خود دور شده است اما متأسفانه هیچ گاه یک بازنگری جدی و اساسی صورت نگرفته تا آسیب هایی که این جشنواره را با مخاطره جدی روبرو ساخته است از میان برود.

برای اینکه جشنواره فیلم فجر به درستی در مسیر اصلی اش هدایت شود نیازمند آن است که معلوم شود این جشنواره در بدو امر برای چه هدفی و به چه منظوری راه اندازی شده است؟ آیا آنچه پایه گذاران جشنواره از ابتدا مد نظر داشته اند، امروزه به درستی انجام می شود یا خیر؟ و بلکه مهمتر از همه اینکه باید بررسی شود که آیا نحوه پایه ریزی آن ها از ابتدا درست بوده است؟

در شرایط فعلی، هر زمان که دبیری برای برگزاری جشنواره فیلم فجر انتخاب می شود می تواند بر اساس سلایق و دیدگاه های شخصی خود و اطرافیانش و پیروی از دیدگاه های سیاسی و جناحی مدیران بالادستی خود این جشنواره را به راحتی به هم بریزد و سیاست های آن را تغییر دهد به آن دلیل که جشنواره فجر یک آیین نامه مشخص و مدونی نداشته و ندارد.

من قصد ندارم عملکرد فردی را زیر سوأل ببرم؛ اما باید همه نکات مثبت و منفی جشنواره فیلم فجر را در طول ۳۴ دوره برگزاری اش مورد ارزیابی جدی قرار گیرد و بر اساس اتفاقاتی که طی این ۳۴ دوره افتاده، نکات مثبت و منفی آن در نظر گرفته شود و یک اساسنامه جامع، مستدل، منطقی، و منطبق بر اهداف نظام جمهوری اسلامی، برای آن تنظیم و مراحل تبدیل شدن آن به قانون یک به یک سپری گردد تا دبیران جشنواره تکلیف خود را در برابر زیاده خواهی های جناحی و باندی بدانند.

یکی از موارد مهم در این راستا این است که، آیا در برگزاری و سیاستگزاری جشنواره فیلم فجر، موضوع و عنوان «فجر» و «انقلاب» بیشتر اهمیت دارد و یا برگزاری یک فستیوال یا جشن و یا یک محفل دورهمی از دست اندرکاران فیلم و سینما؟ متأسفانه در طی این سال­ها جشنواره فیلم فجر اغلب عنوان «فجر» را با خود به یدک می کشد آن هم به خاطر آن که جشنواره که در زمان ایام الله دهه فجر برگزار می شود. متأسفانه گاهی اوقات دیده شده که مسئولان و دست اندرکاران برگزار کننده آن برگزاری یک جشنواره فیلم برایشان از اولویت بیشتری برخوردار است تا اینکه بخواهند به موضوع مهم انقلاب اسلامی توجه داشته باشند و همین امر باعث آسیب های جدی به این رویداد مهم فرهنگی در کشور ما شده است.

به خصوص، مدیران سینمایی ما باید آگاه باشند که جشنواره های فیلم مهمی که در سطح دنیا برگزار می شود، بر اساس سیاست گذاری های کلی کشور خود طراحی و برنامه ریزی و اصرار می شود تا بر یک سبک و سیاق مشخص و مدون ادامه پیدا کند! ما نیز اگر می خواهیم با انجام امور فرهنگی و تولیدات سینمایی در سطح جهان به یک تأثیرگذاری جدی و اساسی برسیم، بی تردید نیازمندیم تا مبنای خود را برای برگزاری این جشنواره روشن کنیم.

هم اینک جشنواره فیلم فجر هدف اصلی خود را که شاید جریان سازی و ایجاد موج در سطح جهان بوده، به فراموشی سپرده و بدل به یک محفل شده است، چرا که دیدگاه های سیاسی و جناحی مدیران سینمایی آن گونه طلبیده تا این جشنواره به جای آنکه قدرتمند ظاهر شود همواره رفتاری منفعلانه داشته باشد و البته تمامی این ها به دلیل نبود یک سیاست گذاری درست و قانونی در روند آن است.

نظرات  (۱)

  • منصوره خلجی
  • درست فرمودید جشنواره به یک محفل دورهمی شبیه است و فقط کلمه "فجر" رو یدک میکشد
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی